Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Bielsko-Biała

Lotnisko w Aleksandrowicach

Pomysł wybudowania lotniska w Aleksandrowicach pojawił się w 1928 r. jako odpowiedź na budowę lotniska komunikacyjnego po stronie czeskiej, w odległej o kilkadziesiąt kilometrów Ostrawie. Poprzez istniejącą Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej prowadzono zakrojoną na szeroką skalę akcję propagandową, promującą wśród wielu znaczących osób oraz firm ideę budowy takiego obiektu. Prace przygotowawcze i projektowe rozpoczęto w 1933 r. W 1934 r. podjęto budowę hangaru i budynku portu lotniczego, by do końca 1935 r. zakończyć prace inwestycyjne. W 1936 r. lotnisko uzyskało odpowiednie licencje państwowe i licencję na powołanie Szkoły Lotniczej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Szkołę Lotniczą LOPP im. Marszałka J. Piłsudskiego w Aleksandrowicach otwarto w dniu 31 maja 1936 r. i był to pierwszy tego typu ośrodek w kraju. Do wybuchu II wojny światowej wykształciła wielu znakomitych pilotów, którzy zasilili nasze lotnictwo wojskowe i cywilne. W czasie wojny na lotnisko w Aleksandrowicach przybyły cztery samoloty myśliwskie PZL P-11 z II Pułku Lotniczego w Krakowie. Startujący tutaj polscy piloci zestrzelili pierwszego dnia wojny trzy samoloty hitlerowskie. We wrześniu 1939 r. piloci z Aleksandrowic, wykonując przelot za Wisłę w okolice Sandomierza, zostali pod Opatowem zaatakowani przez niemieckie myśliwce. Lecący na RWD-13 kierownik szkoły, kpt. pil. Kułakowski, zdołał odciągnąć myśliwce od pilotowanych przez swoich uczniów RWD-8, ale sam poniósł śmierć w nierównej walce. Wielu absolwentów szkoły uczestniczyło w Kampanii Wrześniowej i późniejszych działaniach alianckich. W okresie okupacji lotnisko w Aleksandrowicach jak i szkoła szybowcowa w Goleszowie były wykorzystywane przez Niemców do szkolenia szybowcowego. Po wojnie podtrzymano tradycje lotnictwa sportowego, organizując szkolenia lotnicze i spadochronowe. Dopełniając całości, w 1946 r. powołano Instytut Szybownictwa w Bielsku-Białej, który zajął się opracowywaniem planów konstrukcyjnych szybowców. Pierwszym wytworem lotniczej myśli technicznej w Bielsku był szybowiec wyczynowy IS-1 Sęp. Był to jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej. Uzupełnieniem tradycji lotniczej na Podbeskidziu było zorganizowanie w sąsiedztwie lotniska w Aleksandrowicach zakładów lotniczych, które specjalizowały się w produkcji znanych na całym świecie szybowców. Przedsiębiorstwo Doświadczalno-Produkcyjne Szybownictwa "PZL Bielsko" chociaż już nie istnieje, bo w 2002 r. ogłoszono jego upadłość, to istnieje w pamięci szybowników i funkcjonuje w postaci znaczka fabrycznego na takich szybowcach jak: pierwszy dwumiejscowy szybowiec opracowany od zakończenia wojny SZD-9 Bocian, SZD-10 Czapla czy pierwszy na świecie szybowiec, w którym pilot przyjmował pozycję leżącą, SZD-24 Foka.

Zaproponował: jurek k

Wskazówki

Jurek K sobota, 03 września 2011, 21:48
W dniu dzisiejszym i jutrzejszym na lotnisku w Aleksandrowicach trwa VIII Międzynarodowy Piknik Lotniczy Euroregionu Beskidy w którym uczestniczą znaczące zespoły akrobacji lotniczej m.in.Jurgis Kairys z zespołem Air Bandits.
Adres lotniska: Aeroklub Bielsko-Bialski ul. Cieszyńska 321
43-300 Bielsko-Biała Aleksandrowice
Dane nawigacyjne:
49° 18' 17,99" N 19° 00' 07,27" E

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na