Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!
Strona główna ciekawe miejsca zabytki: kościoły, klasztory, sanktuaria Gotycki kościół św. Tomasza Apostoła (XIV w.)

Nowe Miasto Lubawskie

Gotycki kościół św. Tomasza Apostoła (XIV w.)

Gotycki kościół św. Tomasza Apostoła (XIV w.) z gotycką i barokową polichromią.

Już za czasów piastowskich Drwęca rozdzielała dwa terytoria: część położona na jej lewym brzegu należała do Ziemi Lubawskiej, na prawym zaś do Ziemi Chełmińskiej. Na niej to, na prawym brzegu Drwęcy lokowane zostało Nowe Miasto. Obszar, na którym powstało Nowe Miasto należał do początku XIV w. do diecezji chełmińskiej. Około 1320 r. znalazł się jednak w granicach diecezji pomezańskiej. Lokacja Nowego Miasta przez komtura Ziemi Chełmińskiej Ottona von Lutterberg i nadanie prawa miejskiego w 1325 r. wpłynęło niewątpliwie na zintensyfikowanie działalności duszpasterskiej. Około tego roku została erygowana parafia. Przystąpiono do budowy murowanego kościoła, który otrzymał wezwanie św. Tomasza Apostoła. W 1330 r. ukończono budowę prezbiterium. W 2. połowie XIV w. wzniesiono nawy. Niestety, nie mamy zbyt wielu informacji o średniowiecznej parafii. Pierwszy znany nam pleban został wymieniony dopiero w dokumencie z 1490 r. Do parafii nowomiejskiej należały miejscowości: Bratian, Marzęcice, Nawra, Mikołajki, a od XV w. - Kamionka, Lipowiec, Tereszewo, Kaczek, Męcin, Smolniki, Bałówki, Partęczyny i Łąki oraz nie istniejące już dziś osady Borek, Tabrowizna, Hollendry i Osówka. Po 1524 r. teren ten znalazł się ponownie w granicach diecezji chełmińskiej, jednak dopiero na mocy papieskiej bulli "Cum ecclesiae Culmensi" z 1601 r. formalnie włączono Nowe Miasto i okoliczne parafie do diecezji chełmińskiej. Znaczną dezorganizację życia religijnego wprowadziła w mieście reformacja. Nowinki religijne dotarły tu już w 1545 r. i zyskały wielu zwolenników. Wpływy protestantów były tak duże, że udało im się przejąć pod koniec XVI w. na pewien okres kościół parafialny. W połowie XVII w. protestanci stanowili 50% społeczności miasta, w 1720 r. liczba ewangelików w Nowym Mieście zmalała do 62 osób w stosunku do 837 mieszkańców. Nie trwało to jednak długo, między innymi za sprawą rodziny Działyńskich, starostów bratiańskich, początkowo przychylnych nowinkom religijnym, później gorących obrońców katolicyzmu. Dla umocnienia katolicyzmu Paweł Działyński sprowadził do Nowego Miasta w roku 1624 reformatów. Klasztor ich jednak został zniszczony przez wojska szwedzkie w 1629 r. Nową fundację otrzymali od Działyńskiego w Łąkach i tutaj pobudowali klasztor. Przez cały XVII i XVIII w. istniała w mieście szkoła parafialna. W 1869 r. Nowe Miasto wzbogaciło się o progimnazjum, które powstało z zakładu naukowego dla chłopców. Twórcą zakładu był proboszcz kurzętnicki ks. Antoni Hunt. W 1884 r. w progimnazjum pobierało naukę 151 uczniów, w tym 61 wyznania rzymskokatolickiego, 65 ewangelickiego i 25 Żydów. Wybitną postacią przełomu XVII i XVIII w. był gorliwy obrońca katolicyzmu proboszcz Jan Ewertowski (1689-1740). Kiedy proboszczem był ks. Klemens Papkę (1908-1936), zbudowano nową plebanię i kaplicę cmentarną oraz odnowiono w znacznej mierze kościół. W wyniku spalenia kościoła w Łąkach w 1882 r. do kościoła parafialnego w Nowym Mieście została sprowadzona łaskami słynąca figura NMP. To wydarzenie sprawiło, że kościół był teraz częściej odwiedzany przez pielgrzymów. W następnych latach w Nowym Mieście utrzymywała się przewaga ludności katolickiej, chociaż ich liczba zmieniała się w zależności od napływu kolonistów niemieckich. Stan ludności katolickiej w 1846 r. wynosił 58%, protestanci stanowili 22%. W 1910 r. Polaków było 2442 (59%), Niemców 1464 (35%), Żydów 23 8 (6%).(theguru)

Wskazówki

citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:07
Najcenniejszym obiektem w kościele farnym p.w. św. Tomasza Apostoła jest figura Matki Boskiej Łąkowskiej z Dzieciątkiem. Obecnie ubrana jest w bogato zdobioną, barokową sukienkę z pozłacanego srebra. Okalają ją liczne wota składane w podzięce za doznane łaski. W 1882 roku figurę przeniesiono ze spalonego klasztoru franciszkanów-reformatów w pobliskich Łąkach Bratiańskich. . Klasztor łąkowski nazywano „Pruską Częstochową”, bo pielgrzymki do niego liczyły nawet kilkadziesiąt tysięcy ludzi. W 1750 roku papież Benedykt XIV wydał edykt zezwalający na koronację Matki Boskiej Łąkowskiej. W nocy 5/6 maja 1882 roku piorun uderzył w wieżę łąkowskiego kościoła. Z pożaru udało się uratować jedynie figurę Matki Bożej.
Figura Matki Boskiej Łąkowskiej umieszczona jest w centralnym miejscu ołtarza głównego nowomiejskiej świątyni. Zasłonięta jest ona obrazem, podnoszonym w czasie niedzielnych mszy oraz innych uroczystości.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:08
W kruchcie świątyni znajdują się niecodzienne elementy architektoniczne - wsporniki łuków sklepienia mają kształt ludzkich główek, które wykrzywione w diabelskich grymasach stanowiły wyraźny znak dla sił nieczystych, że tu zaczyna się strefa sacrum i gdzie nie mają one wstępu. Wnętrze bazyliki to niesamowite połączenie sztuki gotyckiej, renesansowej i barokowej.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:09
Najstarszym zabytkiem nowomiejskiej świątyni są dekoracje malarskie z XIV wieku. Znajdują się one w najstarszej części prezbiterium i przedstawiają 13 postaci świętych, Doktorów Kościoła i czterech ewangelistów. Niedawno przeprowadzona konserwacja malowideł przywróciła im dawny blask.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:10
Na ścianie nawy głównej, znajduje się gotycka polichromia z drugiej połowy XV wieku przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Ostrołukowa wnęka obramowana jest liściastymi gałązkami identycznymi jak obramowania żeber sklepiennych. Między nawą główna a prezbiterium umieszczony jest łuk tęczowy. Od czasów średniowiecznych na belkach łuków znajdowały się zawsze grupy „Ukrzyżowania”. Po bokach umieszczono figury Matki Boskiej, św. Jana i czterech aniołów.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:11
Nowomiejska XIV-wieczna świątynia posiada największy w Polsce zespół malowideł ściennych. Powstawały one w średniowieczu i w latach 1600-1650, fundatorem tych późniejszych był wojewoda chełmiński Paweł Działyński. Malowidła pokrywają ściany prezbiterium, jak też nawy głównej. Przedstawiają różnorodne obrazy o treści moralizatorskiej i historycznej. W drugim przęśle północnej ściany nawy głównej przedstawiono oblężenie miasta przez Szwedów w 1628 roku. Miasto – jak wierzono i co przedstawiono na malowidle - nie zostało zdobyte przez wroga dzięki opiece Matki Boskiej. Trzecie przęsło zawiera scenę z Chrystusem nauczającym w świątyni oraz postacie Mojżesza i Aarona, zaś w czwartym ukazano Chrystusa wręczającego klucze św. Piotrowi, wyobrażonemu jako pasterz wśród owiec, z towarzyszącymi mu po bokach dwiema nierozpoznanymi postaciami, być może prorokami.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:12
Na ścianie południowej znajdują się również sceny moralizatorskie (m. in. Nauka Dobrego Umierania) oraz postacie świętych. Tu znajduje się też jeden z najbardziej tajemniczych elementów nowomiejskiego kościoła - jedna ze służek sklepienia nawy głównej kończy się zupełnie inaczej niż pozostałe, ma postać siedzącej figurki brodatego mężczyzny. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że jest to przedstawienie budowniczego świątyni, który w ten sposób chciał przekazać swój wizerunek następnym pokoleniom.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:14
Wnętrze bazyliki zdobi kilkanaście ołtarzy z XVII i XVIII wieku. Późnorenesansowe ołtarze św. Mikołaja oraz Trójcy Świętej ufundowali Paweł Działyński i jego żona Jadwiga na początku XVII wieku. Inne ołtarze (św. Walentego, św. Tomasza, św. Józefa, Ostatniej Wieczerzy) to fundacje ks. J. Ewertowskiego z I ćwierci XVIII wieku. Niektóre z nich są wotami dziękczynnymi za ustanie dżumy w mieście i okolicy Nowego Miasta. Łącznie na wszystkich ołtarzach nowomiejskiej bazyliki znajduje się ponad 40 figur świętych.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:15
Na początku nawy głównej znajduje się późnorenesansowy chór i organy z początku XVII wieku, ufundowane między innymi przez Pawła Działyńskiego. Centralnie umieszczona jest na nim figura św. Michała Archanioła ciskającego gromy oraz portrety czterech fundatorów. W nawie głównej znajduje się również ośmioboczna ambona, datowana na około 1650 rok, z baldachimem zwieńczonym XV- wieczną gotycką figurą przedstawiająca Chrystusa zmartwychwstałego. Na zapleczu ambony widoczna jest postać Boga Ojca, przemawiającego do św. Piotra. Tekst umieszczony jest pionowo i czytany z góry na dół.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:16
Na sklepieniu ostatniego przęsła nawy południowej umieszczone są symbole czterech ewangelistów: św. Łukasz – byk, św. Jan – orzeł, św. Marek - lew, św. Mateusz – anioł. Ich powstanie datuje się na 1450 rok. Z II połowy XV wieku pochodzi polichromia przedstawiającą „Dobrą i złą modlitwę”.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:16
Na sklepieniu ostatniego przęsła nawy południowej umieszczone są symbole czterech ewangelistów: św. Łukasz – byk, św. Jan – orzeł, św. Marek - lew, św. Mateusz – anioł. Ich powstanie datuje się na 1450 rok. Z II połowy XV wieku pochodzi polichromia przedstawiającą „Dobrą i złą modlitwę”.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:16
Na sklepieniu ostatniego przęsła nawy południowej umieszczone są symbole czterech ewangelistów: św. Łukasz – byk, św. Jan – orzeł, św. Marek - lew, św. Mateusz – anioł. Ich powstanie datuje się na 1450 rok. Z II połowy XV wieku pochodzi polichromia przedstawiającą „Dobrą i złą modlitwę”.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:16
Na ścianie północnej kaplicy znajduje się nagrobek wojewody Mikołaja Działyńskiego. Wykonany z czerwonego i czarnego marmuru, przedstawia modlącego się pod krzyżem rycerza w pełnej zbroi. Zwraca uwagę scena rozgrywająca się w tle, gdzie ukazano tłum żołnierzy i Chrystusa dźwigającego krzyż. Nie jest to jednak Jerozolima, gdyż na wzgórzu za miastem widać wiatrak. Przypuszcza się, że twórcą nagrobka był Abraham van den Block, pochodzący właśnie z Niderlandów.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:17
Gotycka grupa z początku XV wieku pierwotnie obejmowała około 10 postaci. Do naszych czasów zachowały się jedynie figura Chrystusa i Szymona Cyrenejczyka, ubranego w strój chłopski. W okresie Wielkiego Postu wszystkie figury ustawiano pośrodku kościoła, tworząc misterium pasyjne. Nieznany twórca rzeźb, związany był prawdopodobnie z warsztatami francuskimi. Ciekawostką jest fakt, że grupa nowomiejska kroczy w odwrotnym kierunku tj. z prawej strony w lewą, co spotyka się niesłychanie rzadko.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:18
W nawie północnej bazyliki znajduje się grupa późnogotyckich polichromowanych rzeźb drewnianych, powstałych około 1500 roku, tworzących tzw. Pasję. Przedstawiają one Chrystusa na krzyżu, Matkę Boską i św. Andrzeja. Postać ukrzyżowanego jest niesamowicie ekspresyjna, pełna bólu i cierpienia. Kontrastuje z nią figura Matki, pełna spokoju i zadumy. Pasja nowomiejska zaliczana jest do dzieł najwyższej klasy artystycznej.
citnowemiastolubawskie wtorek, 02 września 2014, 08:18
Na zakończeniach obu naw bocznych, od strony prezbiterium umieszczone są „bramy tryumfalne”. Mają one kształt wolnostojących kolumn połączonych łukiem z festonami na których umieszczono sceny alegoryczne z łacińskimi podpisami. Oba te łuki ufundował ks. Jan Ewertowski.

Polecane miejsca

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na