Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Jelenia Góra

Tramwaj na rynku

Turystów odwiedzających jeleniogórski rynek może zainteresować stojący na fragmencie torów przy ratuszu czerwony tramwaj. Znajduje się tu od czerwca 2005 r. i ma przypominać, że Jelenia Góra, Cieplice, Sobieszów i Podgórzyn miały przez kilkadziesiąt lat komunikację tramwajową, ale przede wszystkim pełni rolę kiosku z pamiątkami, pocztówkami, mapami.

Na pomysł sprowadzenia tego tramwaju i jego wykorzystania wpadł Cezary Wiklik – dziennikarz, fotograf, autor wielu wydawnictw o Jeleniej Górze i regionie. Tramwaj pochodzi z 1956 r. i jeździł po Poznaniu, ale podobny typ kursował po jeleniogórskich ulicach do kwietnia 1969.

Pierwsze tramwaje w Jeleniej Górze pojawiły się w 1897 r. Wcześniej, 19 grudnia 1895 r., powstało tramwajowe przedsiębiorstwo Hirschberger Thalbahn GmbH (Kolej w Kotlinie Jeleniogórskiej, Sp. z o.o.), które w maju 1896 r. uzyskało pozwolenie na budowę linii. Miała ona połączyć Jelenią Górę z uzdrowiskiem w Cieplicach. 10 kwietnia 1897 r. pierwszy wóz tramwajowy o napędzie gazowym wyruszył w trasę. Jelenia Góra nie miała wówczas własnej elektrowni i rozwiązanie napędu wzorowane było na pojazdach, które od 1894 r. jeździły w Dessau.

Kłopoty eksploatacyjne tramwajów gazowych spowodowały, że ostatni pojazd 7 listopada 1899 r. zjechał do zajezdni. Już wcześniej zaczęto przygotowywać się do zmian; na całej trasie: założono sieć trakcyjną, zmniejszono rozstaw torów z 1450 mm do 1000 mm, przebudowano tabor na elektryczny. Już 9 lutego 1900 r. pierwszy z tramwajów elektrycznych przejechał trasę Jelenia Góra – Cieplice – Sobieszów liczącą 11,42 km. Powodzenie, jakim cieszyła się linia tramwajowa wśród mieszkańców, kuracjuszy cieplickich i turystów, w znacznym stopniu stymulowało jej rozwój.

W 1911 r. otwarto nowy odcinek – odgałęzienie z Cieplic do Podgórzyna Dolnego, a w 1914 linię tę przedłużono do Podgórzyna Górnego. Kryzys w latach 30. XX w. nie pozwolił na kolejne przedłużenie linii tramwajowej do Przesieki. Jednocześnie rosła już konkurencja ze strony autobusów. W 1945 r. utworzono przedsiębiorstwo „Kolej Elektryczna w Jeleniej Górze”, zmienione w latach 50. na MPK. Z pozostawionego niemieckiego taboru korzystano do 1959 r., który wymieniono na produkowane w Chorzowie wozy silnikowe i w Świdnicy wagony doczepne.

W latach 60. podjęto decyzję o stopniowej likwidacji połączeń. W grudniu 1964 r. tramwaje przestały jeździć na odcinku z Cieplic do Podgórzyna, w czerwcu 1965 – z Cieplic do Sobieszowa. Ostatni pożegnalny kurs tramwaju z Jeleniej Góry do Cieplic odbył się 28 kwietnia 1969 r. Nastała era autobusów miejskich. Ciekawym zbiegiem okoliczności jest fakt, że spółka, która w 1896 r. uzyskała koncesję na transport miejski tramwajami, miała ją na 70 lat. Tramwaje – naprzód gazowe, później elektryczne – kursowały po Jeleniej Górze i okolicznych miejscowościach przez 72 lata.

Zaproponował: kajtek

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na